همه ما حتما در خرید و گشت و گذار در بازار اسم سرتاس به گوشمان خورده است و شاید بسیاری از افراد نیز آشنایی خیلی کمی با این وسیله داشته باشند. اما این که اطلاعات کامل و دقیقی درباره این وسیله داشته باشند، در همه افراد دیده نمی‌شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که اطلاعات دقیق و خوبی راجع به سرتاس و کاربرد آن ندارید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با این وسیله کاربردی و پر طرفدار اشنا شوید.

 

سرتاس چیست؟

قبل از هر چیزی، به معرفی سرتاس می‌پردازیم. اگر در مغازه‌های حبوبات فروشی دقت کرده باشید، وسیله ای وجود دارد که به کمک آن برای برداشتن حبوبات استفاده می‌شود. این وسیله سرتاس نام دارد. این وسیله قدمت طولانی را از آن خود کرده است. سرتاس به وفور در عطاری‌ها،  بقالی‌ها و حتی آشپزخانه‌ها به چشم می‌خورد. در قدیم تنوع مواد اولیه برای ساخت سرتاس، بسیار کم بود. اما امروزه سرتاس‌ها را در از مواد مختلف و متنوعی می‌سازند که بسته به سلیقه، بودجه و کارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در قدیم اکثر سرتاس‌ها از آهن تولید می‌شدند، اما امروزه سرتاس چوبی و پلاستیکی نیز نقش بسیاری را در بین سرتاس‌های آهنی قدیمی ایفا می‌کنند.

 

کارایی سرتاس چیست؟

همان طور که در بالاتر گفته شد، برای برداشتن حبوبات، غلات و هر گونه مواد خشک ریزی که نیاز به یک وسیله برای برداشتن دارد، از سرتاس استفاده می‌شود. این سرتاس می‌تواند چوبی و آهنی و… باشد. اگر علاقه داشتید که یک سرتاس چوبی زیبا و مخصوص خود را داشته باشید، کافی است تا ب یک نجاری مراجعه کنید. همچنین اگر نیاز دارید که یک سرتاس آهنی مانند قدیم داشته باشید، باید مدل سرتاس مورد علاقه خود را یه یک آهنگر بدهید. شما به راحتی می‌توانید از این وسیله نوستالژی و خاطره انگیز علاوه بر کارایی، برای دکوراسیون خاص و سنتی خود استفاده کنید که حال و هوای بسیار خاص و منحصر به فردی را به آشپزخانه می‌بخشد. ناگفته نماند که اگر نگران سایز این سرتاس‌ها هستید، پکیج‌های کاملی از انواع سایز سرتاس‌ها وجود دارد، که می‌توانید با خرید یک پکیج، هر سایزی را داشته باشید.

 

ویژگی‌های سرتاس

یکی از سوال‌هایی که شاید تا به حال تا به اینجای مقاله ذهنتان را درگیر کرده باشد، این است که چرا از آهن و چوب ساخته می‌شوند؟ در جواب سوالتان باید بگوییم که سرتاس‌ها باید از مواد محکم و با دوام ساخته شوند تا باعث بروز مشکل نشوند و علاوه بر این بتوانید در طولانی مدت با خیال راحت از آن استفاده کنید. به همین منظور بیشتر از آهن و یا آلیاژهای آن برای تولید سرتاس استفاده می‌شود؛ که در این بین نیز چوب جایی را برای خود برگزیده است و می‌تواند در عین مستحکم بودن زیبایی بیشتری را نسبت به سرتاس آهنی به آشپزخانه شما ببخشد.

از طرفی اگر طرفدار سرتاس‌های آهنی و استیلی هستید، مهم ترین نکته این است که طوری ساخته شوند یا ساخته شده باشند، که ویژگی ضد زنگ بودن را دارا باشند! باید این سرتاس‌ها ضد زنگ باشند؛ چرا که در طولانی مدت و با زنگ زدگی باعث انتقال مواد مضر به درون حبوبات و مواد خشک می‌شوند. ناگفته نماند که سرتاس‌های چوبی نیز در صورت وجود نم و رطوبت، دچار پوسیدگی خواهند شد.

ویژگی بعدی سرتاس‌ها که کاملا سلیقه ای است، دارا بودن دسته است. این که سرتاس شما دسته داشته باشد یا خیر، کاملا بستگی به کارایی و سلیقه شما دارد.

ویژگی بعدی برای خرید یک سرتاس خوب و کار آمد، دقت به اندازه و سایز آن است. این مورد نیز بستگی دارد که شما برای چه استفاده ای به سمت خرید سرتاس رفته باشید؛ برای مثال اگر بخواهید انواع ادویه و ذرات ریز را با سرتاس جابجا کنید، بهتر است که سرتاس‌های کوچک را تهیه کنید. و بالعکس این قضیه نیز باید در نظر گرفته شود؛ به این صورت که اگر برای جابجایی حبوبات ذرات درشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اندازه سرتاس باید بزرگ باشد که مجبور نباشید چند بار به جابجایی حبوبات و غلات بپردازید.

در این بین سرتاس‌هایی وجود دارند که دارای گارانتی و ضمانت هستند. خرید این نوع محصول با این ویژگی به مشتریان توصیه می‌شود؛ چرا که خیال شما از بابت خراب شدن و زنگ زدگی یا هر مشکل دیگری راحت است.

مورد آخری که باید دقت بسیاری به آن شود، وزن این سرتاس‌ها است. یادتان باشد که اگر سرتاسی که خرید می‌کنید، دارای وزن بالا باشد و از طرفی استفاده زیادی در طول روز از آن داشته باشید، پس از مدتی دچار احساس درد و ناراحتی در دست و خستگی بیش از حد می‌شوید. پس دقت داشته باشید که سرتاس انتخابی شما وزن مناسب و سبکی را از آن خود کرده باشند.

 

سخن آخر

اکنون اطلاعات کاملی در رابطه با سرتاس در اختیار شما قرار گرفته است و اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از مطالب بالا داشته باشیم، باید بگوییم که سرتاس وسیله ای است که با آن برای برداشتن و جابجایی حبوبات و ادویه جات و… استفاده می‌شود. از طرفی نیز یک سرتاس خوب دارای ویژگی‌هایی نظیر وزن سبک و مناسب، جنس خوب و ضد زنگ بودن، دارا بودن گارانتی و ضمانت، سایز متناسب با نوع استفاده شما از سرتاس و در نهایت دسته دار بودن یا نبودن آن است، که این مورد نیز بسته به سلیقه و راحتی شما دارد. دارا بودن هر یک از ای ویژگی‌ها به بودجه شما اضافه خواهد کرد، اما در نهایت سرتاسی خواهید داشت که تا چندین سال به خیال راحت از آن استفاده می‌کنید. ناگفته نماند که عده ای از سرتاس برای تکمیل دکور خاص و نوستالژی خود استفاده می‌کنند، که در این صورت امکان دارد تعدادی از این ویژگی‌ها حذف شود. از این که با همراه بودید، سپاس گزاریم.

پیج اینستاگرام ساور پلیت

خرید انواع ملزومات و مشاهده محصولات فروشگاه