همه ما در خانه‌هایمان نشانه‌هایی از قدیم و ظروف خاص به چشم می‌خورد. یکی از این وسایل که برای غذا خوری نیزاستفاده می‌شود، ظروف سفالی است. این ظروف علاوه بر زیبایی و حس و حال خاصی که به آشپزخانه یا فضای خانه می‌دهند، دارای خواص بسیاری هستند که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. ظروف با مواد اولیه سازنده بسیاری در بازار به چشم می‌خورد که هر یک دارای زیبایی و خواص خاصی هستند، اما ظروف سفالی قدمت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده اند. از همین رو از اهمیت ویژه ای برخوردارند. با ما همراه باشید.

دانستنی‌هایی راجع به ظروف سفالی در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

نحوه ساخت

همان طور که در بالاتر گفته شد، سفال قدمت بسیار زیادی را در بین دیگر ظروف از آن خود کرده است. در قدیم که متریال امروزه و مدرن نبود، از مواد طبیعی به ساخت این وسایل می‌پرداختند؛ یکی از این مواد، خاک رس است که در تهیه سفال به کار می‌رود. علت این که از رس در این صنعت استفاده می‌شود، ویژگی چسبندگی بالای ذرات این خاک است. این ذرات در عین دارا بودن خاصیت چسبنده بودن، به راحتی شکل می‌گیرند و می‌توانید ظروف مختلفی را در ابعاد مختلف تولید کنید.

حتما لازم نیست که ظروف سفالی که می‌سازید، فقط مخصوص غذا خوردن و آشپزخانه باشند. شما به راحتی می‌توانید وسایل خاصی را به صورت سفالی بسازید، که نقش دکوراسیون خانه را برای شما ایفا کنند. پس این که سفال جزو صنایع دستی و سنتی پر فروش در ایران به شمار می‌رود، بی دلیل نیست! شما حتی می‌توانید از ظروف سفالی در کافه رستوران خود استفاده کنید؛ این استفاده هم می‌تواند در جهت خوردن و نوشیدن باشد، هم جهت تزئین و دکوراسیون. حس و حال خاصی که ظروف سفالی به فضای کافه رستوران شما می‌دهد، می‌تواند مشتریان شما را به راحتی به مشتری همیشگی تبدیل کند.

دانستنی‌هایی راجع به ظروف سفالی در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

علت پر طرفدار بودن ظروف سفالی

شاید الان پیش خود فکر کرده باشید که دلیل پر طرفدار بودن این ظروف، زیبایی و قدمت آن‌ها است، اما کامل در اشتباه هستید؛ چرا که استفاده از این ظروف برای سلامت انسان بسیار مفید است. مواد سازنده این ظروف به دلیل طبیعی بودن و شیمیایی نبودن، باعث بیماری‌های مختلف در انسان نمی‌شوند. برای مثال ظروفی که در مواد سازنده آن‌ها از فلز استفاده شده است، پس از حرارت دیدن بیش از حد، مقداری از این فلز در غذا آزاد می‌شود و در طولانی مدت موجب سرطان و بیماری‌های خطرناک دیگر می‌شود.

نکته ای که در مورد ظروف سفالی باید گفته شود، این است که دو نوع ظرف سفالی داریم؛ ظروف سفالی لعاب دار و بدون لعاب. از ظروف لعاب دار برای پخت و پز استفاده می‌شود و از ظروف بدون لعاب برای نگهداری مایعات.

دانستنی‌هایی راجع به ظروف سفالی در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

مزایای استفاده از ظروف سفالی

_ یکی از خواص ظروف سفالی قلیایی بودن آن است؛ حال به این فکر می‌کنید، که این ویژگی چه تاثیری در غذای ما دارد. مواد سازنده شیمیایی، به راحتی خاصیت اسیدی غذا را وارد بدن شما می‌کند، که این امر برای عده بسیاری آزار دهنده است. اما همان طور که گفته شد، ظروف سفالی دارای ویژگی قلیایی هستند که این ویژگی، باعث کاهش اسید غذا می‌شود و از طرف دیگر نیز باعث کنترل PH آب می‌شوند؛ پس دیگر نگران درد معده و مشکلات گوارشی نباشید!

_ مورد بعدی مربوط به نگهداری مایعات است. همان طور که در بالاتر اشاره شد، برای نگهداری مایعات از ظروف سفالی بدون لعاب استفاده می‌شود. این ظروف به راحتی می‌توانند طعم طبیعی نوشیدنی شما را نگهداری و حفظ کنند و مانند ظروف پلاستیکی و… ، باعث بد بو یا بد طعم شدن آن نشوند.

_ همچنین ظروف سفالی سمومی که در آب یا مایعات هستند را دفع می‌کند. این ویژگی نیز مربوط به مواد سازنده این ظروف است.

_ مورد بعدی مربوط به قیمت خرید این ظروف است. ظرف‌های سفالی به دلیل این که مواد سازنده گران قیمت و سنگینی ندارند، با قیمتی مناسب تر از دیگر ظروف به چشم می‌خورند. پس شما می‌توانید با یک هزینه به نسبت کم، از ظروفی برخوردار شوید که هم به فضای شما زیبایی بدهند و هم باعث سلامت بدن شوند.

_ در آخر نیز باید گفت که ظروف سفالی به شدت دوست دار و سازگار با محیط زیست هستند.

دانستنی‌هایی راجع به ظروف سفالی در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

نحوه شست و شو

نکته مهم و دانستنی در مورد این ظروف این است که مواد سازنده ظروف سفالی، خاک رس است؛ پس طبیعتا دارای منافذ ریزی است که می‌تواند باعث جمع شدن غذا و ایجاد لکه‌های مختلف شود. جمع شدن غذا در این منافذ، پس از مدتی باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در این ظروف می‌شود. برای جلوگیری از این مورد، کافی است تا پس از به اتمام رسیدن غذا، ظرف را از محتویات خالی کنید، سپس به کمک یک اسکاج یا سیم ظرفشویی و مواد شوینده، به تمیز کردن لکه‌ها و منافذ بپردازید. اگر این نکته را رعایت کنید، به راحتی می‌توانید تا چندین سال از ظروف سفالی زیبای خود استفاده کنید و مجدد هزینه نکنید.

 

سخن آخر

در نهایت باید گفت که ظروف سفالی چیزی جز فایده برای انسان به همراه ندارد. اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم، باید بگوییم که پخت و پز سریع، زیبایی، افزایش سلامت بدن، شست و شو نگهداری راحت، قیمت خرید مقرون به صرفه و حفظ طعم و عطر غذا و مایعات، از ویژگی‌هایی است که می‌توانید برخوردار شوید. از طرفی نیز باید گفت که امروزه ظروف و وسایل فلزی بسیار زیبا و مختلفی در بازار به چشم می‌خورد که بسته به سلیقه، بودجه و دکور خانه می‌توانید تهیه کنید.