استیل های ضد زنگ یکی از بهترین مواد قابل استفاده در ظروف آشپز خانه است. آنها در عین حال، زیبا و جذاب نیز هستند. برعکس ماهیتابه های نچسب، ظروف ضد زنگ استیل در صورتی که به درستی استفاده نشوند باعث چالش های جدی در زمان شست‌وشو می­شوند. رعایت یک روند برای شست‌وشوی ظروف استیل به طور منظم ضروری بوده و همچنین آگاهی به نحوه­ ی تمیز کردن چسبندگی­ های سر سخت بسیار مهم است.

همچنین راه هایی نیز برای تبدیل ظروف استیل به ظروف تفلون وجود دارد که این امر موجب عدم چسبندگی به آن و در نهایت تسهیل روند شست‌وشوی ظروف استیل می­شود.

با تیم ساور همراه باشید تا بتوانید علاوه بر مطالعه این مطلب و یادگیری نحوه نگهداری و نکات حرفه ای ظروف استیل بتوانید بهترین جنس موجود در بازار را از ساور خرید کنید، برای مشاهده تمامی ظروف استیل موجود در ساور میتوانید به این صفحه مراجعه کنید و با نازل ترین قیمت سفارش خود را ثبت کنید. با ما همراه باشید

روش اول: شست‌وشوی ظروف استیل با لکه‌های سرسخت

تمام خرده ها و مانده های مواد غذایی را از ظرف پاک کنید

اگر به ماهیتابه شما خرده های غذا چسبیده است در ابتدا آنرا برای چند ساعت در محلول آب گرم و شوینده نگاه دارید ( شما همچنین می­توانید آنرا یک شب تا صبح در این محلول نگاه دارید). آب را تخلیه کرده و با شدت بوسیله اسکاچ، کف ماهی تابه را بسابید.

این کار تقریبا اکثر غذاهای باقی مانده روی ظروف استیل را از بین می­برد. هرگز از سیم ظرف شویی یا اسکاچ دارای سیم های مسی را برای ظروف استیل استفاده نکنید. درست است که آنها بخوبی غذاهای باقی مانده را پاک می­کنند، وسیله ی مناسبی برای شستشو ظروف استیل نیست.

اگر ماهی تابه شما از حرارت آسیب دیده است می­توانید با استفاده از جوش شیرین آنرا از بین ببرید.

پس از اینکه از خشک بودن ماهی تابه مطمئن شدید به مقدار کافی و زیاد، پودر جوش شیرین را بر روی سطح ماهی تابه بصورت کامل بریزید و سپس با یک پارچه خشک یا اسفنج شروع به سابیدن کنید.

هر لکه آبی را از روی ظروفتان پاک کنید

لکه های آب در واقع بعلت مواد معدنی موجود در آب بوجود می آیند، نه فقط خود آب. این موضوع بیشتر در مناطقی که آبشان، دارای میزان بالایی مواد معدنی است اتفاق می­افتد. این لکه ها همچنین می­توانند بعلت افزودنی هایی در آب مانند فلوراید بوجود بیایند.

اگر شما ظروف استیل‌تان را با دست خشک کنید دیگر به سختی لکه آب خواهید یافت

اگر هم این اتفاق افتاد کمی آب گازدار در آن بریزید و سپس آب بکشید. بعد از شست‌وشوی ظروف آن را با یک پارچه تمیز بصورت کامل خشک کنید.

روش ذکر شده یک جایگزین هم دارد. ابتدا ظرف را در سرکه قرار دهید و سپس با یک شوینده ملایم و یک دستمال نرم آنرا تمیز کنید.

برای رفع جاهای سوختگی بیشتر، آنها را با پختن جدا کنید.

اگر جاهای سوختگی ماهیتابه با جوش شیرین و صابون از بین نرفت، آنها را با پختن جدا کنید و طبق دستور زیر عمل کنید:

  • ماهیتابه را تا جائی که تمامی بخش های سوخته را با آب پوشش داده باشید، از آب پر کنید و بر روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.
  • مقداری نمک به آن اضافه کرده، گاز را خاموش کنید و آنها را برای چند ساعت رها کنید.
  • آب را دور بریزید و ظروف استیل را با یک پارچه بسابید. اگر آثار سوختگی از بین نرفت. این روند را چند بار تکرار کنید.
  • حتما نمک را در زمانی که آب به جوش آمده است اضافه کنید، تا از آسیب زدن به آن جلوگیری کنید.

روش دوم : نچسب کردن ماهیتابه های استیل

ماهیتابه استیل را گرم کنید

ماهیتابه را بر روی شعله تقریبا زیاد قرار دهید و بگذارید کاملا داغ شود. این موضوع ۱ یا ۲ دقیقه طول می کشد.

در ماهیتابه کمی روغن بریزید

زمانی که ماهیتابه کاملا داغ شد آنرا از روی گاز بردارید و در آن یک یا دو قاشق چای خوری روغن ( زیتون، نارگیل، بادام زمینی – هر کدام که ترجیح می دهید.) بریزید و آنرا تا زمانی که چربی جذب شود بر روی سطح ماهیتابه حرکت دهید.

ماهیتابه را دوباره بر روی شعله قرار دهید

ماهیتابه را تا زمانی که روغن به دود کردن بیفتد بر روی شعله قرار دهید. این عمل موجب می گردد یک لایه ی نسوز بر روی کف ماهی تابه شما شکل بگیرد.

شعله را خاموش کنید

زمانی که روغن شروع به دود کردن نمود، گاز را خاموش کنید و اجازه دهید ظروف استیل (ماهیتابه) به صورت کامل خنک شود. هنگامی که روغن خنک شد و کف ماهیتابه براق و آئینه مانند بود یعنی ماهیتابه ی شما نچسب شده است.

روغن باقی مانده را دور بریزید

زمانی که روغن خنک شد آنرا در یک ظرف بریزید و با یک دستمال کاغذی باقی مانده روغن ها را تمیز کنید.

از سطح نچسب نگه داری کنید

تا زمانی که از شوینده برای این ماهیتابه استفاده نکرده اید، حالت نچسب خود را حفظ می کند. حواستان باشد در هنگام پخت و پز کمی روغن به ماهیتابه اضافه کنید تا حرارت موجب سوزاندن روغن موجود در کف ماهیتابه نشود.

روش سوم: روش های نگه داری ظروف استیل

یک ساختار منظم نظافت تعریف کنید. خریدن یک جنس خوب استیل سرمایه گذاری است و شما باید با یک برنامه ی منظم شست و شو از این سرمایه گذاری مراقبت کنید.

در صورت امکان از ظروف استیلی با کف آلمینیومی و مسی استفاده کنید. این فلزات رساناهای بهتری از استیل برای گرما هستند؛ در نتیجه میزان لک های سوختگی و چسبیدگی غذا در آنها کمتر است.

ماهیتابه ها را پس از هر بار پخت و پز سریع بشوئید

اگر ماهیتابه را بلافاصله پس از آشپزی بشوئید از شکل گرفتن و چسبیدن سوختگی ها بر روی ظرف جلوگیری می کنید.

اگر جنس آنها تفلون نیست، می توانید از یک شوینده ی عادی و با استفاده از اسکاچ های دو رو و آب گرم آنها را تمیز نمائید.

اگر ظرف شما تفلون است، تنها آنرا با آب گرم آب بکشید و از شوینده استفاده نکنید. از یک دستمال کاغذی برای جذب چربی باقی مانده استفاده کنید.

هرگز از مواد دارای آمونیاک یا سفید کننده بر روی ظروف استفاده نکنید. زیرا این مواد در واکنش به جنس ظروف موجب آسیب و یا تغییر رنگ آنها می گردد. بهترین گزینه استفاده از شوینده های مخصوص ظروف استیل ضد زنگ است.

شست‌وشوی ظروف ظروف استیل به صورت تک به تک

پس از شست‌وشوی ظروف استیل زمان بگذارید و ظروف خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. آنها را بدون این روش و از طریق هوا هم می توانید خشک کنید که البته موجب بروز لکه های آب می گردد.

از شست‌وشوی ظروف ظروف استیل خود در ماشین ظرف شویی بپرهیزید

حتی اگر این ظروف قابلیت شست و شو در ماشین ظرفشویی را هم داشت از این موضوع پرهیز کنید. زیرا این عمل تا حد زیادی از عمر آنها کاسته و به ظاهر زیبایشان آسیب وارد می کند.

اگر هم مجبور به استفاده از ماشین ظرفشویی بودید، بلافاصله پس از اتمام شست و شو، آنها را با آب گازدار آبکشی کنید و با یک پارچه نرم خشک نمائید.

این امر موجب می شود لکه های آب بر روی ظروف شکل نگیرند.

برق انداختن و شست‌وشوی ظروف ظروف استیل

اگر می خواهید ظروف شما بدرخشد، می توانید از پولیش دهنده های استیل استفاده کنید. مقداری از آنها را بر روی دستمال قرار داده و با آن ظروف را پولیش نمائید.

شما می توانید تمامی آثار انگشت را به وسیله ی یک شیشه شور و یک دستمال پارچه ای یا کاغذی از بین ببرید.

گاهی می توان خط و خش های جزئی بیرون ظروف را به وسیله ی یک خمیر متشکل از آب و جوش شیرین و یا خمیرهای غیر خورنده مخصوص این کار از بین برد.

تمیز کردن چاقوهای استیل

بهترین راه نگاه داری از چاقوی استیل این است که در حین و بلافاصله پس از استفاده از آن، باقی مانده مواد غذائی را با یک حوله، خیلی سریع پاک کرد.

این موضوع از خشک شدن غذاها بر روی آن که موجب سخت تر شدن شست و شویش می شود، جلوگیری می کند.

حواستان باشد، با احتیاط اینکار را انجام دهید تا دست خود را نبرید. دسته را در دستتان نگاه دارید و بر روی لبه و با احتیاط دستمال بکشید.

در آخر باید بدانید شما با رعایت تمامی این نکاتی که گفته شد میتوانید ظروف استیلی به زیبایی روز اول و همچنین با طول عمر بیشتر داشته باشید.

با ما در مطالب بعدی همراه باشید تا علاوه بر بالا رفتن اطلاعات خود راجع به تمامی وسایل آشپزخانه بتوانید بهترین محصولات موجود در بازار را با بهترین قیمت خریداری کنید.

با تشکر از اعتماد و حسن انتخاب شما