شاید به این فکر کنید که برای داشتن یک کافه و رستوران خوب تنها کافی است که در مکان مناسب و همراه با لوازم گران قیمت این کافه را راه اندازی کنیم؛ اما این تمام ماجرا نیست. یکی از مهم ترین مسائل داشتن یک کافی شاپ یا رستوران همیشه شلوغ، رعایت نکات مهم چیدمان میز و البته تمیزی آن‌ها است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این نکات اشنا کنیم، تا بتوانید در زمینه کسب و کار خود موفق تر شوید.

اهمیت چیدمان و تمیزی

لازم است که در این قسمت از مقاله، شما خود را به عنوان یک مشتری در ورود به یک کافه فرض کنید؛ هنگامی که قصد دارید وارد کافی شاپ یا رستوران شوید، اولین مورد درب ورودی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. مورد بعدی نحوه چیدمان مبلمان و یا صندلی و میزها است.

در وهله بعدی توجه شما به دیوارها و کف سالن کافه یا رستوران جلب می‌شود. حال فکر کنید تمامی این مواردی که گفته شد تمیز نباشند یا حتی چیدمان نا مرتب و بسیار شلوغی را ببینید؛ صد در صد که اولین نکته ای که به ذهنتان می رسد، بهداشتی بودن یا نبودن غذاها و نوشیدنی‌ها است. پس تمیزی و نحوه چیدمان شما در یک کافه رستوران، گویای میزان تمیز بودن غذاها است که اطمینان مشتری را جلب می‌کند.

نکات مهم چیدمان میز در کافه و رستوران‌ها در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

اگر به چیدمان کافی شاپ‌ها یا رستوران‌های سطح بالا دقت کرده باشید، متوجه این موضوع شده اید که فاصله تمام میزهای کناری از دیوار به یک اندازه است و فضای بین میزها به گونه ای است که برای رفت و آمد مناسب باشد. مورد بعدی استفاده از رومیزی برای میزها است که نشانه تمیز بودن فضا است. ناگفته نماند که تعدادی از کافه رستوران‌ها هستند که از دو رومیزی ( یکی کوچک و یکی بزرگ ) استفاده می‌کنند که نشانه سلیقه و احترام بیشتر به مشتری است.

از نکات دیگر در چیدمان خوب و اصولی یک کافه رستوران، باید گفت که چیدمان صندلی‌ها نیز مهم است؛ به این صورت که صندلی‌ها به صورت صاف و در یک خط، تا لبه میز قرار داده شوند. مسئله بعدی چیدمان ظروف است که بهتر است هر بشقاب غذا با بشقاب روبرویی در یک خط باشند و هم خوانی داشته باشد. یا برای مثال لبه تیز کارد، حتما به طرف بشقاب باشد.

فضای اصولی چیدمان غذا برای هر نفر به صورت استاندارد، حدود 60 تا 65 سانتی متر است. این اندازه در صورتی که حجم غذای سفارش داده شده زیاد باشد، گاهی تا 70 سانتی متر نیز می‌تواند برسد.

نکات مهم چیدمان میز در کافه و رستوران‌ها در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

چیدمان بشقاب و کارد و چنگال

تعداد قاشق، چنگال و کارد برای هر مشتری بستگی به نوع غذایی دارد که سفارش داده است. اما به صورت کلی همان طور که گفته شد لبه کارد باید به سمت بشقاب قرار داده شود. در قسمت بالای بشقاب، باید قاشق، چنگال یا کارد مناسب دسر قرار داده شود. در این چیدمان دسته چنگال به طرف چپ و دسته قاشق به طرف راست باید چیده شود.

ناگفته نماند که در اکثر رستوران‌ها، چیدمان کارد و چنگال و قاشق، به صورت ساده به چشم می‌خورد، اما در اوج زیبایی است. اندازه و نوع کارد و قاشق و چنگال گاهی با توجه به نوع سفارش مشتری تغییر می‌کند. برای مثال برای استیک از کارد‌های مخصوص استفاده می‌شود.

برای چیدمان لیوان‌ها نیز اصولا در قسمت بالا و راست بشقاب و در نوک قاشق و چنگال و کارد قرار می‌دهند. نمک و فلفل و ادویه‌های دیگر نیز در جای مخصوص خود قرار می‌گیرند.

نکات مهم چیدمان میز در کافه و رستوران‌ها در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

سخن آخر

اکنون با چیدمان اصولی میز و صندلی، قاشق، چنگال، کارد و … در کافه یا رستوران اشنا شدیم. حال باید با توجه به نکات ذکر شده رنگ و لعاب دیگری به فضای کافی شلپ یا رستوران خود ببخشید و تمیزی و چیدمان اصولی را سرلوحه کار خود قرار دهید. از این که با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.