در قدیم بسیاری از ظروف از جنس چدن بودند و بسیار پر طرفدار بود. اما با گذشت زمان کم کم ظروف چدن جای خود را به ظروف ملامینی، استیل، گرانیتی و… دادند. اما با کمی آزمایش و تحقیق و مشخص شدن فواید و کارایی مفید ظروف چدن مجدد به بازار برگشتند و جزو پر فروش ترین ظروف دسته بندی شدند. اکثر افراد امروزه در خانه و یا در کافه رستوران خود ظروف چدنی دارند. اگر شما جزو افرادی هستید که ظروفی از جنس چدن در میان وسایل خود ندارید، بهتر است که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه فواید این ظروف شوید و اقدام به خرید آن کنید. با ما همراه باشید.

 

کارایی ظروف چدن در رستوران‌ها

شاید برای عده ای سوال باشد که ظروف چدن چه کارایی در رستوران و کافه‌ها می‌تواند داشته باشد؟ همان طور که می‌دانید قابلمه و ماهیتابه‌های چدنی برای طبخ غذا جزو بهترین وسایل هستند. از طرفی در تعدادی از کافه و رستوران‌ها علاوه بر طبخ، در هنگام سرو نیز از ظروف چدنی استفاده می‌کنند که حسی خاص را به مشتریان در هنگام میل غذا انتقال کنند.

 

قیمت ظروف چدنی

با توجه به میزان پر فروش بودن و پر طرفدار بودن این ظروف، احتمالا پیش خود فکر کرده اید که حتما از قیمت بالایی برخوردار هستند؛ اما کاملا در اشتباه هستید. این ظروف نسبت به ظروفی که دارای لایه‌های نچسب هستند، قیمت بسیار مناسب تری را از آن خود کرده اند. از طرفی با این بودجه مناسب، می‌توانید طول عمر بیشتری ره به ظروف خود اختصاص دهید؛ به این صورت که ظروف چدنی به راحتی قابل تعمیر و بازسازی هستند، اما ظروف با لایه‌های نچسب از این ویژگی برخوردار نیستند. پس با نگهداری درست و ترمیم به موقع، می‌توانید تا سالیان سال از این ظروف استفاده کنید.

 

زنگ زدگی در ظروف چدنی

یکی دیگر از نگرانی‌های افراد در رابطه با ظروف چدنی، ایجاد زنگ زدگی و عدم استفاده آن است. ظروف چدن در صورتی که دچار زنگ زدگی شدند، تنها کافی است با یک سیم ظرفشویی و یا با استفاده از شوینده‌های قوی، لایه زنگ زده را از ظرف جدا کنید و در صورتی که نیاز به ترمیم و تعمیر داشت، انجام دهید. به همین راحتی می‌توانید حتی پس از زنگ زدگی نیز مجدد ظروف را قابل استفاده کنید.

 

پخش حرارت

پخش حرارت در این ظروف به صورت مساوی نیست و هنگام طبخ باید حواستان باشد که تمام ظرف چدن روی حرارت باشد. اگر این نکته را رعایت کنید، در هنگام طبخ از لحاظ پخش حرارت به تمام بخش‌های ظرف، مشکلی وجود نخواهد داشت و غذای شما به صورت کامل می‌پزد.

 

جذب آهن چدن توسط غذا

یکی از چالش‌هایی که در رابطه با استفاده از ظروف چدنی با آن روبرو هستید، جذب آهن این ظروف توسط غذا است. به این معنی نیست که با پخت هر نوع غذایی آهن جذب غذا می‌شود؛ تنها غذاهایی که میزان اسیدی بودن آن‌ها بالا است، در صورت طبخ در ظروف چدنی، باعث می‌شود آهن جذب غذا شود. البته این به معنی خطرناک بودن یا سمی بودن نیست؛ تنها روی عطر و طعم غذا تاثیر گذار است.

 

استفاده از مایع ظرفشویی

یکی دیگر از باورهای غلط در رابطه با ظروف چدنی، عدم استفاده از مایع ظرفشویی است، که عده بسیاری فکر می‌کنند اگر از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن استفاده کنند، باعث خراب شدن لایه‌های این ظروف می‌شود. باید بگوییم که شما به راحتی می‌توانید ار مایع ظرفشویی برای شستن این ظروف استفاده کنید و نگران خراب شدن نباشید! مایع ظرفشویی هیچ تاثیری روی این ظروف ندارد. تنها نکته قابل توجه دقت به زمان تعمیر و بازسازی ظروف چدنی است.

 

سالم بودن ظروف چدنی

اکنون نوبت معرفی فواید این ظروف هست. اگر بخواهیم از سالم و بهداشتی بودن این ظروف بگوییم، بد نیست که به قدمت 2000 ساله این ظروف اشاره کنیم. پر واضح است که اگر دارای خطر بودند، قطعا در این 2000 سال از بازار جمع می‌شدند. اما باید بگوییم که ظروف از جنس‌های دیگر به راحتی هر یک دارای ضررهایی هستند که اشاره ریزی به چند تا از آن‌ها خواهیم کرد. برای مثال ظروف ملامینی در مواجهه با دمای بسیار بالا، واکنش شیمیایی نشان می‌دهند و آلومینیوم را وارد غذای شما می‌کنند. ظروف تفلون نچسب نیز در صورت برخورد قاشق و وسایل تیز دیگر، امکان دارد تیکه‌هایی از تفلون این ظروف کنده شود و وارد غذا شود. لایه لعابی ظروف سرامیکی نیز دارای فلز سمی سرب هستند که به راحتی این ماده وارد غذا می‌شود.

کمی بالاتر به این مورد اشاره کردیم که آهن در ظروف چدنی بعد از تماس و طبخ با غذای اسیدی وارد غذا می‌شود؛ اما باید به این نکته بپردازیم که این آهن برای افرادی که دارای کمبود این ماده هستند، بسیار مفید است!

 

مقاومت بالا

همان طور که می‌دانید، ظروف چدن وزن بالایی را به خود اختصاص داده اند که در کنار این وزن بالا، ویژگی با دوام بودن و مقاوم بودن را نیز از آن خود کرده اند. اغراق نیست اگر گفته شود که در صورت استفاده صحیح و انجام سرویس‌های به موقع بازسازی، عمر این ظروف به بیش از 100 سال خواهد رسید. از طرفی نیز تمام قسمت‌های ظرف از لایه چدن پوشیده شده است و این مقاومت و دوام بالا برای تمام بخش‌های این ظروف است.

 

میزان روغن مورد استفاده در ظروف چدنی

یکی از فوایدی که امروزه زبان زد عام و خاص است، میزان مصرف روغن در این ظروف است که بسیار کم است. به این صورت که شما باید در ابتدا ظرف چدن خود را روی شعله گاز قرار دهید، بد از داغ شدن کامل ظرف، مقداری بسیار کمی روغن بریزید و سپس تابه یا قابلمه را بچرخانید، طوری که روغن به تمام قسمت‌های ظرف برسد. اکنون می‌توانید به راحتی با یک لایه روغن نازک که در همه جای تابه یا قابلمه است، غذای خود را آماده کنید. این مزیت هم از نظر اقتصادی برای خرید روغن بسیار مفید است و هم از طرفی میزان چربی غذا در پایین ترین حد ممکن است که برای بدن مفید است.

 

نچسب بودن ظروف چدنی

شاید به این مورد فکر کرده باشید که ظروف چدنی مانند ظروف تفلون ویژگی نچسب بودن را در خود جای نداده اند، پس باید به سمت همان ظروف تفلون نچسب بروید. این باور اشتباه است؛ چرا که هنگامی که ظروف چدن را خرید می‌کنید، قبل از اولین استفاده بهتر است که مراحل بازسازی را انجام دهید. این موضوع باعث می‌شود تا در این بین یک لایه روغنی روی چدن شما ایجاد شود، که همین مورد باعث می‌شود تا ظروف چدنی شما نیز ویژگی نچسب بودن را از آن خود کند. ناگفته نماند که میزان نچسب بودن در این ظروف از ظروف تفلون کمتر است، اما در نهایت میزان نچسب بودن در این ظروف، تا حدی است که از چسبیدن مواد غذایی و سوختن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از فواید این لایه روغنی در چدن این است که پس از مصرف و از بین رفتن، مجدد قابل ترمیم و بازسازی است؛ اما در ظروف تفلون، این ویژگی وجود ندارد و با از بین رفتن لایه نچسب هم مواد مضر وارد غذا می‌شود، هم این که ویژگی بازسازی و ترمیم را ندارد! پس باید مجدد هزینه کنید و یک ظرف تفلون نو را خریداری کنید.

 

رابطه ظروف چدنی با دمای بالا

یکی از دلایلی که در بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های حرفه ای و خوب می‌توانید مشاهده کنید، استفاده از ظروف چدنی در پخت و پز سفارشات مشتریان است؛ چرا که این ظروف به راحتی در بالاترین دما نیز دوام می‌آورند و بدون هیچ گونه خطر و مشکلی، غذا را آماده می‌کنند. بسیاری از ظروف گران قیمت و پر طرفدار هستند که متاسفانه نمی‌توانند در دمای بسیار بالا دوام بیاورند. از همین رو بسیاری از خانم‌های خانه دار و آشپزان حرفه ای که برای طبخ غذای خود نیاز به شعله بالا دارند، از قابلمه و تابه‌های چدنی استفاده می‌کنند.

 

جلوگیری از سوختن غذا

یکی دیگر از نکات جالب طبخ غذا با ظروف چدنی، این است که اگر یک نکته ساده را دقت کنید و انجام دهید، غذای شما نخواهد سوخت! همان طور که در بالاتر اشاره شد، اگر قبل از شروع به طبخ غذا، قابلمه و تابه چدنی خود را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید که کامل تمام بهش‌های ظرف داغ شود، دیگر شاهد چسبیدن تکه‌های غذا به ته ظرف نخواهید بود و این امر از سوختن غذا جلوگیری می‌کند.

 

جلوگیری از خام ماندن غذا

یکی از دلایلی که در کافه و رستوران‌ها، استیک و انواع گوشت را در تابه و قابلمه‌های چدنی می‌پزند، به خاطر یکی از ویژگی‌های بارز چدن است. ظروفی مانند ظروف استیل گرما را تنها در نزدیک منبع گرما به غذای شما انتقال می‌دهند و همین امر باعث می‌شو که شاید کمی غذای شما خام و نپخته به نظر برسد. اما در ظروف چدن پس از داغ شدن بر روی حرارت، به وضوح می‌توانید مشاهده کنید که گرما از ته ظرف تا چندین سانتی متر بالاتر نیز به راحتی انتقال پیدا می‌کند و به همین دلیل تمامی بخش‌های غذای شما به صورت یکنواخت و کامل می‌پزد. برای غذاهای مثل استیک که پخت کامل اهمیت بسیار زیادی دارد، از ظروف چدنی استفاده می‌کنند.

 

پخت انواع غذا

شما به راحتی می‌توانید انواع غذاها را در این ظروف بپزید؛ اعم از برشته نمودن، سرخ کردن، کبابی، دم کردن و… . شاید برایتان جالب باشد، اما ظروف چدنی را به راحتی می‌توانید داخل فر نیز استفاده کنید! برای مثال غذاهایی هستند که در ابتدا یا انتهای دستور پخت، نیاز دارند تا به درون فر روند. شما به جای کثیف کردن چندین ظرف و شلوغ کردن محیط آشپزخانه، می‌توانید با یک ظرف چدنی این کار را هم روی گاز و هم در داخل فر انجام دهید.

 

نگهداری آسان

بسیاری از ظروف از جنس‌هایی به غیر از چدن هستند که باید قبل و بعد از طبخ غذا، اصولی را رعایت کنید که باعث خراب شدن ظروف نشود. اما این مورد در ظرف‌های چدنی صدق نمی‌کند؛ به این صورت که شما می‌توانید به راحتی از کفگیر و قاشق‌های سخت فلزی برای برداشتن غذا یا هم زدن استفاده کنید، بدون این که ترسی از خراب شدن آن داشته باشید. لایه روغنی روی ظروف چدنی با برخورد اجسام از بین نمی‌رود.

از طرفی همان طور که اطلاع دارید، ظروفی در بازار هستند که علاوه بر قیمت بالا، یکی از مراقبت‌های واجب، قرار ندادن ظرف داغ در آب است. این مورد نیز در مورد ظرف‌های چدنی صدق نمی‌کند و شما می‎‌توانید با خیال آسوده ظرف داغ را داخل اب قرار دهید.

 

سخن آخر

همان طور که مقاله را مطالعه کردید، متوجه خوبی‌ها و فواید استفاده از ظروف چدنی شدید. شما به راحتی می‌توانید با یک بودجه کمتر نسبت به ظروف از جنس دیگر، انواع تابه و قابلمه و دیگ‌های چدنی را در خانه یا کافه و رستوران خود داشته باشید. از طرفی نیز باید مجدد به این نکته اشاره کرد که روش نگهداری از این ظروف بسیار راحت و کم هزینه است. پس با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید و دیگر هر لحظه نگران خراب شدن و یا طول عمر کم آن نباشید. تنها موردی که در استفاده از این ظرف‌ها باید رعایت شود، همان توجه به زمان ترمیم و بازسازی است که باید به موقع انجام شود تا به طول عمر ظرف چدن شما بیفزاید. از این که با ما همراه بودید، سپساس گزاریم.

پیج اینستاگرام ساور پلیت

خرید انواع ملزومات و مشاهده محصولات فروشگاه