امروزه وسایل بسیاری را برای تهیه قهوه در منازل و کافی شاپ‌ها می‌بینیم. اما یکی از پر طرفدارترین و در عین حال زیبا ترین دستگاه‌ها برای دم کردن قهوه، کمکس یا chemex نام دارد. با این وسیله شما می‌توانید همزمان برای چندین نفر قهوه دم کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. ظاهر این وسیله به قدری زیبا است که حتی افرادی که قهوه دوست ندارند، از کمکس به عنوان یک وسیله دکوری در منزل خود استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید تا با کمکس بیشتر آشنا شوید.

کمکس چیست؟ (Chemex) و معرفی انواع کمکس و نحوه کارکرد آنها در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

معرفی کمکس

این وسیله قدمتی بسیار دارد؛ چرا که اختراع آن به سال 1941 بر می‌گردد. کمکس در اصل از ترکیب دو وسیله ارلن مایر و وسیله ای شبیه به قیف به وجود آمده است. با اختراع کمکس در آن سال‌ها متوجه ایراداتی شدند که یکی از آن‌ها، بعد از ریختن آب جوش و گرم شدن شیشه کمکس بود که موجب اذیت در هنگام جابجایی قهوه می‌شد؛ چرا که دمای بالای آب جوش به راحتی به دست منتقل می‌شد. از این رو به فکر استفاده از یک کمربند چوبی افتادند که این مشکل بر طرف شد!

 

دم کردن قهوه

نام‌هایی که برای دم کردن قهوه در کمکس گذاشته اند، متفاوت و در عین حال زیبا است. از این نام‌ها می‌توان به روش خیساندن، قطره ای یا جاذبه دم اشاره کرد. هر سه روش نام‌های درستی است که بر روی کمکس گذاشته اند. در اصل این روش شامل جریان ثابت آب است که به آرامی از بستری که مملوء از قهوه است و پس از آن از فیلتر کمکس، عبور می‌کند. حتما دقت داشته باشید که قهوه ای که در کمکس می‌ریزید، باید آسیاب شده باشد.

کمکس چیست؟ (Chemex) و معرفی انواع کمکس و نحوه کارکرد آنها در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

اصول دم کردن قهوه با کمکس

شاید پیش خود فکر کنید که فقط کافی است تا کمی قهوه داخل محفظه مخصوص ریخته و سپس آب جوش بریزید؛ اما این باور کاملا اشتباه است و دارای اصول و قواعدی است که باید رعایت شود تا یک قهوه خوش طعم را در نهایت کار داشته باشید.

یکی از مهم ترین اصول دم کردن قهوه در کمکس، آسیاب قهوه و زمان دم کردن آن است. این که قهوه شما تا چه قدر آسیاب شده باشد، میزان زمان کافی برای دم کشیدن این قهوه را تعیین می‌کند؛ اما در کل حدود 4 دقیقه زمان لازم است تا به کمک کمکس بک قهوه خوش طعم و عطر را داشته باشید. برای این کار ابتدا باید میزان آسیاب قهوه را بدانید، که اندازه آن باید کمی درشت باشد؛ چرا که اگر بیش از حد درشت باشد نمی‌توان غلظت راضی کننده را از قهوه در آخر کار داشته باشید. چنان چه بیش از حد نیز ریز باشد، آب توانایی عبور از لا به لای دانه‌های قهوه را ندارد و قهوه ای نخواهید داشت!

نکته مهم بعدی، آماده کردن فیلتر قهوه است. اگر کمی در این زمینه اطلاعات داشته باشید، می‌دانید که کاغذ فیلتر‌های مختلفی را در بازار شاهد هستیم. در این قسمت باید حتما از کاغذ فیلتر استفاده کنید، اما نوع آن زیاد مهم و حیاتی نیست!

در این قسمت باید انگشت خود را بین لایه‌های 3 و 4 قرار دهید و به سمت بخش داخلی قیف آن را باز کنید. یادتان باشد که قیف را باید در سمت بالای دستگاه کمکس بگذارید و از طرفی 3 لایه به سمت شیار باشد. این شیار در اصل یک منفذ و راه خروجی است که هوا به راحتی می‌تواند از قسمت پایینی کمکس خارج شود. هنگامی که فیلتر را در این وسیله قرار می‌دهید، از گرفتکی دریچه به راحتی جلوگیری می‌کند.

کمکس چیست؟ (Chemex) و معرفی انواع کمکس و نحوه کارکرد آنها در فروشگاه اینترنتی ساور Savor

در مرحله بعد باید به میزان و دمای آبی که برای کمکس انتخاب می‌کنیم، دقت داشته باشیم. اگر اهل میل کردن قهوه باشید، می‌دانید که قهوه‌ها در نوع سنگین و سبک وجود دارند و افراد بسیاری طرفدار قهوه‌های سبک هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، پس بهتر است که هر چه سریعتر یک کمکس خریداری کنید تا از طعم بی نظیر قهوه‌های سبک لذت ببرید.

شاید پیش خود فکر کنید که میزان آب تاثیر زیادی روی کمکس و قهوه ندارد؛ اما کاملا در اشتباه هستید. شما با میزان آبی که روی محفظه دارای قهوه می‌ریزید، میزان غلظت و سبک و سنگین بودن قهوه را تعیین می‌کنید. پس اگر خواهان یک قهوه غلیظ هستید، باید مقدار آب کمتری را برای کمکس انتخاب کنید.

دمای آب نیز یکی از مهم ترین مقوله‌ها در دم کردن قهوه به کمک کمکس است. دمای آب استاندارد برای داشتن یک قهوه بی نظیر در این دستگاه 93 درجه است. ناگفته نماند که وقتی آب به این دما رسید، باید حدود 20 ثانیه صبر کنید و سپس آب را داخل کمکس بریزید. فقط به عنوان نکته آخر دقت داشته باشید که نحوه ریختن آب نیز مهم است! باید آب را به صورت منقطع درون کمکس بریزید تا در نهایت کار با یک قهوه بی نظیر مواجه شوید.

 

سخن آخر

اکنون با دستگاه کمکس و نحوه دم کردن قهوه با آن آشنا شدید. به عنوان یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که کمکس یک وسیله برای دم کردن قهوه است که علاوه بر دم کشیدن خوب قهوه در این دستگاه، دارای زیبایی خیره کننده ای است. در کنار این مزایا باید به کم جا بودن آن نیز اشاره کرد که در هر جایی اعم از کافی شاپ‌ها تا خانه‌های کوچک می‌توان از آن استفاده کرد. فقط با رعایت چند نکته ساده که در بالاتر گفته شد، می‌توانید با این وسیله ساده یک قهوه با غلظت کم یا زیاد به سلیقه خود در نهایت کار داشته باشید. از این که با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.